Waarom de achterban zo belangrijk is (en je onderhandelingspositie versterkt)

‘Als we geen reizigers hadden, dan reden alle treinen op tijd’. Aan het woord is een NS-medewerker. Hij moet zich verantwoorden waarom de treinen niet op tijd rijden. Geen reizigers? Hoezo? Zonder reizigers bestónd de NS helemaal niet. Reizigers zijn de crux van een openbaar vervoerder.

Bij sommige ondernemingsraden moet ik aan de NS denken. Want zoals de NS klaagt over de reizigers, klagen die ondernemingsraden over hun achterban. Die zou niet geïnteresseerd zijn, laat staan betrokken. Met als gevolg dat de OR de handdoek in de ring gooit en zich beperkt tot de wettelijke verplichting; het beschikbaar maken van agenda’s en notulen.

Niet de beste strategie.achterban communicatie macht

Waarom het niet zo’n goeie strategisch is?

Omdat in die achterban de macht van de OR zit. De achterban is het bestaansrecht van de OR. Steun van de achterban betekent een gedragen mening van de OR. Als OR roep je in dat geval niet zomaar wat. Nee, wat je zegt heeft gewicht. Op alle momenten dat je iets extra’s nodig hebt in de discussie of onderhandeling met de bestuurder, moet je weten waar de achterban staat.

Ok, hoe benut ik die achterban dan zo goed mogelijk?

Door ze te informeren, interesseren, betrekken, mee laten denken, hun mening te vragen, waarderen, inspireren, motiveren, stimuleren, verleiden, activeren. In de basis is het niet ingewikkeld: wil je dat ze op de hoogte zijn? Informeer ze. En maak het zo interessant dat ze het daadwerkelijk gaan lezen. Wil je dat ze in actie komen? Dat vraagt wat meer inspanning natuurlijk, maar in de basis geldt nog steeds: activeer ze.

Ja maar zo weet ik nog steeds niet echt wat ik moet doen

Dat klopt. Daarover in volgende blogs meer. Mijn punt is nu dat de achterban belangrijk voor je is. Minstens zo belangrijk als de bestuurder. En dat die achterban dus net zo veel aandacht verdient als de bestuurder.

Weet je wel hoeveel tijd dat kost?

Zeker. Ongeveer net zoveel tijd als je nu stopt in de bestuurder. Waarschijnlijk is dat ongeveer de helft van het OR-werk. Dus dat is een behoorlijke toename in werkdruk. En daar zit je waarschijnlijk niet op te wachten. Richt daarom een communicatie-commissie met externe leden op. Daarmee verlicht je het werk én maak je direct een eerste stap in het betrekken van je achterban.

De bestuurder ziet ons aankomen

Dat zou me verbazen. Hij heeft namelijk een groot belang bij gedragen beslissingen en tevreden personeel. En bij snelle besluitvorming. Ziet hij dat niet zo? Dan is het aan jullie om hem dat duidelijk te maken. Een kwestie van je verhaal verkopen, zoals Evi deed over de samenwerking.

Sommige bestuurders zijn principieel vóór medezeggenschap. Veel ook niet. Voor die laatste categorie is het creëren van draagvlak de meerwaarde van de OR. Zonder dát is de OR soms alleen maar een vertragende factor in de besluitvorming.

Allemaal leuk, maar onze achterban interesseert het echt niet

Die klacht hoor ik vaak. Maar de vraag is of het waar is. Ik ben jaren achterban geweest. De OR hoorde mij nooit. Niet omdat ik niet tevreden was of omdat het me niet interesseerde. Nee, simpelweg omdat ik vond dat de OR prima bezig was. En ja, misschien had ik dat een keer moeten zeggen. Tegelijkertijd, ze hebben het me nooit gevraagd.

Kortom, dit blog is een herinnering: de achterban is belangrijk voor een OR. Het is je bestaansrecht. Zet daarom de communicatie met de achterban weer eens op de agenda. En houd dit blog in de gaten natuurlijk, want hier volgen meer blogs. Ook over hoe die communicatie beter kan.

, , , , , , , , , , , , , , , ,

No comments yet.

Geef een antwoord